I Widerøe Zero er det stor entusiasme for samarbeidet, som er ledende også i verdenssammenheng. Partene skal sammen utforske hvordan disse flyene kan skape fremtidens optimale transportløsning for Skandinavias mange mindre tilgjengelige steder. Med lavere driftskostnader og betydelig bedre miljøregnskap enn tradisjonell luftfart, skaper dette muligheter for nye luftfartskonsept. -Flyet er unikt og vi står først i køen for å ta det i bruk, sammen med blant annet United Airlines. Med Strawberry og Seabrokers på laget, er muligheten stor for at Skandinavia blir et av verdens første markeder for det vi tror blir en revolusjon innen lufttransport, sier Andreas Aks, leder for Widerøe Zero.

Hotellkonsernet Strawberry ser et stort potensial innen reiselivsopplevelser så vel som enklere adkomst til de mer utilgjengelige destinasjonene.

-For Strawberry, som ønsker å være først ute med innovative løsninger, er det svært interessant å se hvordan dette flyet kan skape en effektiv, miljøvennlig og unik opplevelse for våre gjester. Vi har flere spennende destinasjoner i Norden som kan være interessante å utforske sammen med Widerøe Zero og Seabrokers, sier Christian Lunden, sjef for strategisk utvikling i Strawberry.

Med på laget er også Seabrokers Innovations, ledet av tidligere Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen. Seabrokers er store innen eiendom, anleggsvirksomhet og ny mobilitet og ser på samarbeidet som en spennende mulighet.

-Dette passer godt inn i vår satsing på utvikling av nye transportløsninger. Som en stor aktør i anleggsbransjen ønsker vi delta i utviklingen av lokale småflyplasser (vertiports) som kan bidra til spennende samfunnsutvikling. Vi er også blant Rogalands største aktører innen næringsbygg, og gjennom dette samarbeidet kan vi tilby spennende muligheter for mange av våre innovative leietakere, sier Ketil Solvik Olsen, daglig leder i Seabrokers Innovations.

Når selskapene lykkes med dette, vil det legge grunnlaget for en helt ny måte å tenke flytilbud i distrikts-Norge. Det håper og tror de at både politikere, Avinor og lokalsamfunn vil finne attraktivt. Trioen viser tilbake til da jernbanen gikk fra damplokomotiv til strøm, og er overbevist om at både Norge og Skandinavia vil ha betydelig nytte av et tilsvarende kvantesprang i luftfarten. Samtidig håper de myndighetene blir med som katalysatorer i dette arbeidet