Unik og innovativ løsmassetunnel åpnet i Porsgrunn
Samarbeidsprosjektet mellom AF Gruppen, Norconsult og Jetgrunn om byggingen av Hovenga løsmassetunnel er nå ferdig,
og anlegget ble offisielt åpnet 17. desember 2018. Tunnelen, som er en del av «Bypakke Grenland», representerer en
banebrytende løsning innen bygging i løsmasser. Det er den første løsmassetunnelen i verden som er konstruert med en
permanent, uarmert bunnplate laget av geobetongpeler, samtidig som den er dimensjonert for å motstå oppdrift.
Løsning
Løsmassetunnelen er bygget for å oppfylle strenge krav til poretrykk, deformasjoner og tetthet. Ved bruk av permanente
spuntvegger kombinert med en uarmert bunnplate, ble det etablert en stiv, vanntett konstruksjon før utgraving av
løsmassene. Mellom spuntveggene dannes det en trykkbue av jetpeler for å motstå kreftene fra oppdrift, uten at det oppstår
sprekker eller uakseptable skjærspenninger i konstruksjonen. Denne metoden har sikret stabilitet og minimert deformasjoner.
Metode
Prosjektet møtte utfordrende grunnforhold, med lag av kvikksand og høyt grunnvannsnivå. For å ivareta sikkerhet mot
oppdrift, ble jetpelene dimensjonert etter Eurokode 7. Den permanente bunnplaten og tunnelkonstruksjonen ligger under
grunnvannsnivået, og oppdriftssikkerheten ble ivaretatt både under byggefasen og permanent.
Byggemetoden ga et lavt CO2-fotavtrykk, blant annet ved bruk av lavkarbon sement og ved å unngå separate, midlertidige
konstruksjoner. Den permanente konstruksjonen fungerte som både
avstiving og tetning under hele byggeperioden.
Denne innovative tilnærmingen representerer et betydelig fremskritt
i utviklingen av løsmassetunneler.
Trykkfasthet (J2-peler og EC1-peler)
Under etableringa J2-pelene ble det tatt ut prøver fra
returmaterialet og støpt tut terninger for trykkprøving (enaks.)
Erfaringsmessig er trykkstyrken noe lavere i returmaterialet enn i
selve pelen.
Terningene fra produksjonen av EC1-peler er basert på prøver fra
ferdigbetongen levert på byggeplassen. Det ble trykket 288 terninger
fra J2-peler og 120 terninger fra EC1-peler.
Jetgrunns arbeider i forbindelse med løsmassetunnelen på Hovenga ble avsluttet sommeren 2017. AF startet utgraving av
tunnelen på sensommeren 2017, og gjennomslaget kom 23 November samme år. Etter den tid har AF arbeidet videre med
ferdigstillelse av vegbane, veggbekledning og tekniske installasjoner, og ferdigstilte arbeidene som planlagt høsten 2018.
Veien ble åpnet for trafikk 7/12-2018, med offisiell åpning 17/12-2018.
Både byggherren (vegvesenet) og hoved entreprenør (AF GRUPPEN) er svært fornøyd med resultatet. Som forutsatt er
konstruksjonen vanntett, og oppfyller alle kravene som ble satt både til tetthet og styrke;
AF Gruppen og
Norconsult