Unik og innovativ løsmassetunnel åpnet i Porsgrunn

Samarbeidsprosjektet mellom AF Gruppen, Norconsult og Jetgrunn om byggingen av Hovenga løsmassetunnel er nå ferdig,

og anlegget ble offisielt åpnet 17. desember 2018. Tunnelen, som er en del av «Bypakke Grenland», representerer en

banebrytende løsning innen bygging i løsmasser. Det er den første løsmassetunnelen i verden som er konstruert med en

permanent, uarmert bunnplate laget av geobetongpeler, samtidig som den er dimensjonert for å motstå oppdrift.

Løsning

Løsmassetunnelen er bygget for å oppfylle strenge krav til poretrykk, deformasjoner og tetthet. Ved bruk av permanente

spuntvegger kombinert med en uarmert bunnplate, ble det etablert en stiv, vanntett konstruksjon før utgraving av

løsmassene. Mellom spuntveggene dannes det en trykkbue av jetpeler for å motstå kreftene fra oppdrift, uten at det oppstår

sprekker eller uakseptable skjærspenninger i konstruksjonen. Denne metoden har sikret stabilitet og minimert deformasjoner.

Metode

Prosjektet møtte utfordrende grunnforhold, med lag av kvikksand og høyt grunnvannsnivå. For å ivareta sikkerhet mot

oppdrift, ble jetpelene dimensjonert etter Eurokode 7. Den permanente bunnplaten og tunnelkonstruksjonen ligger under

grunnvannsnivået, og oppdriftssikkerheten ble ivaretatt både under byggefasen og permanent.

Byggemetoden ga et lavt CO2-fotavtrykk, blant annet ved bruk av lavkarbon sement og ved å unngå separate, midlertidige

konstruksjoner. Den permanente konstruksjonen fungerte som både

avstiving og tetning under hele byggeperioden.

Denne innovative tilnærmingen representerer et betydelig fremskritt

i utviklingen av løsmassetunneler.

Trykkfasthet (J2-peler og EC1-peler)

Under etableringa J2-pelene ble det tatt ut prøver fra

returmaterialet og støpt tut terninger for trykkprøving (enaks.)

Erfaringsmessig er trykkstyrken noe lavere i returmaterialet enn i

selve pelen.

Terningene fra produksjonen av EC1-peler er basert på prøver fra

ferdigbetongen levert på byggeplassen. Det ble trykket 288 terninger

fra J2-peler og 120 terninger fra EC1-peler.

Jetgrunns arbeider i forbindelse med løsmassetunnelen på Hovenga ble avsluttet sommeren 2017. AF startet utgraving av

tunnelen på sensommeren 2017, og gjennomslaget kom 23 November samme år. Etter den tid har AF arbeidet videre med

ferdigstillelse av vegbane, veggbekledning og tekniske installasjoner, og ferdigstilte arbeidene som planlagt høsten 2018.

Veien ble åpnet for trafikk 7/12-2018, med offisiell åpning 17/12-2018.

Både byggherren (vegvesenet) og hoved entreprenør (AF GRUPPEN) er svært fornøyd med resultatet. Som forutsatt er

konstruksjonen vanntett, og oppfyller alle kravene som ble satt både til tetthet og styrke;

LokalitetPorsgrunn
UtførendeJetgrunn
MetoderLøsmassetunell
VarighetByggeår 2017
Referansekontakt

AF Gruppen og
Norconsult