Jetpeling er en fleksibel teknikk hvor løsningen tilpasses hvert enkelt prosjekt. Enkelt sagt handler jetpeling om å lage geobetong, hvor vi blander sement og vann med lokal jord ved høytrykksfluidinjeksjon. Produktet er en betong med stedlige masser som tilslag.
Vi har erfaring fra mange typer prosjekt, hvor jetpeling har vist seg å være riktig løsning. Metoden er svært fleksibel og gir en rekke muligheter innen:
Vi disponerer en stor maskinpark med erfarne og kompetente folk. Sammen kan vi være med å finne riktig løsning til ditt prosjekt.
Noen boringer setter ekstra høye krav til presisjon. Vi utfører ulike typer kompliserte boringer til ulike formål. Dette kan være vertikale, horisontale eller skrå-boringer, lange eller korte boringer, med eller uten foringsrør.
Med vårt system kan vi hele veien spore bore-traséen og korrigere for eventuelle avvik. På denne måten kan vi utføre jobben med meget høy presisjon.
For avanserte og krevende boringer har vi flere metoder å velge mellom. Riktig løsning vil avhenge av lokale forhold og må tilpasses hvert enkelt prosjekt.
Vi utfører ulike typer injeksjon både i løsmasser og fjell avhengig av hva som kreves av prosjektet:
Vi kan også utføre detaljerte vanntapsmålinger for å skaffe informasjon om bergets evne til å ta opp fluider.
Her snakker vi om borede betongpeler uten massefortrengning. Disse har normalt en diameter mellom 750 og 1500 mm (eller større)
Dette utføres gjerne med overlappende borede peler, hvor annenhver pel er armert og senteravstand er omtrent 0,7–0,9 ganger pelediameter. Alternativt kan de også settes som tangentpeler eller i kombinasjon med jetpeler.
De kan også dimensjoneres til å ta opp vertikale laster. Under utførelsen blir det først boret ned et midlertidig foringsrør. Deretter blir massene inni fjernet med grabb, åger eller et annet spesialverktøy.
I det tomme føringsrøret blir det gjerne plassert et armeringsbur før alt støpes igjen med betong, typisk som undervannsstøp. Under utstøpingen blir foringsrøret gradvis trukket opp og betongen herder i bakken.
Strekningen ved Eidanger stasjon var en flaskehals på riksveg 36 fra E18 mot Porsgrunn sentrum. Veien ble derfor lagt om med en planfri undergang under Vestfoldbanen og en lokalveg. Prosjektet omfattet bygging av tre separate traubruer, 2 NSBbruer og en kjørebru.
I kvartalet Munkhaugveita, Schults gate, Presidentveita i Trondheim skal Peab oppføre to boligbygg i tre plan uten kjeller. I grunnen er det et rundt tre meter dypt kulturlag som skal berøres i minst mulig grad. Med bakgrunn i ønske fra Riksantikvaren ble det besluttet at byggene skulle fundamenteres på jetpeler som bærer på spissen. Gjennom kulturlaget ble det etablert foringsrør.
Veidekke Entreprenør fikk i oppdrag å bygge om og utvide kjøpesenteret City Lade i Trondheim. I forbindelse med dette ble det benyttet jetpeler ved refundamentering av eksisterende bygg, samt som sikring i forbindelse med utgraving for ny parkeringskjeller.
Den nye Bussveien mellom Stavanger og Sandnes fører med seg en rekke større utbygginger. På Hinna blir det anlagt flere nye vegtraseer og kulverter.
Oppføring av et boligkompleks i sentrum av Mo i Rana. Området består av leire med middel fast stabilitet og kvikkleire.
Bærum kommune etablerer ny overvannledning gjennom området på Jar. Området er kjent for sensitiv kvikkleire.
NPK (nybygg Psykisk Helse) er et nytt sykehus som ble bygget rett sør for det eksisterende sykehuset i Kristiansand. Området er kjent for sensitiv kvikkleire og området har spor etter mulig tidligere kvikkleireskred.