Grunnforhold
Jetpelene ble etablert i overkonsoliderte sand/grus masser med
sterke innslag av stein og blokker.
Løsning
Landkarene til bruene ble løst ved hjelp av jetinjiseringsmetoden
der en ved støping av 3 pelrekker med totalt 188 jetpeler dannet
en egenstabil massiv konstruksjon. På pelekonstruksjonen ble det
støpt en last og spenningsfordelende bjelke i armert betong. Den
massive konstruksjonen av jetinjisert materiale danner sammen
med den spenningsfordelende betongbjelken
landkarskonstruksjonen.
Overbygningen består av 3 separate traubruer. Bruene er bygget
av spennarmert betong og er opplagt på landkarkonstruksjonen
ved hjelp av brulager mellom landkar og overbygning.
Overbygningen har et spenn
på 27 m og en total lengde på 34 m.
Det ble benyttet 1300 m3 betong og 180 tonn armering.
Arbeidene ble utført med utvidet kontroll.
Eidangerprosjektet var et FoU-prosjekt hvor partene var Statens
Vegvesen Telemark, Næringsdepartementet / Industrifondet og
Rådgivende ingeniører L. Ø. Hoksrud AS.
Referanse: Eidangerprosjektet, Rv 36. Forelesningskompendier fra
minikonferanse, den 25. september
1991
Statens Vegvesen, Telemark