Grunnforhold

Jetpelene ble etablert i overkonsoliderte sand/grus masser med

sterke innslag av stein og blokker.

Løsning

Landkarene til bruene ble løst ved hjelp av jetinjiseringsmetoden

der en ved støping av 3 pelrekker med totalt 188 jetpeler dannet

en egenstabil massiv konstruksjon. På pelekonstruksjonen ble det

støpt en last og spenningsfordelende bjelke i armert betong. Den

massive konstruksjonen av jetinjisert materiale danner sammen

med den spenningsfordelende betongbjelken

landkarskonstruksjonen.

Overbygningen består av 3 separate traubruer. Bruene er bygget

av spennarmert betong og er opplagt på landkarkonstruksjonen

ved hjelp av brulager mellom landkar og overbygning.

Overbygningen har et spenn

på 27 m og en total lengde på 34 m.

Det ble benyttet 1300 m3 betong og 180 tonn armering.

Arbeidene ble utført med utvidet kontroll.

Eidangerprosjektet var et FoU-prosjekt hvor partene var Statens

Vegvesen Telemark, Næringsdepartementet / Industrifondet og

Rådgivende ingeniører L. Ø. Hoksrud AS.

Referanse: Eidangerprosjektet, Rv 36. Forelesningskompendier fra

minikonferanse, den 25. september

1991

LokalitetPorsgrunn
UtførendeJetgrunn
MetoderBygging av 2 jernbanebruer og en kjørebru
VarighetByggeår 1991
Referansekontakt

Statens Vegvesen, Telemark