Design

Det skal anlegges G/S-vei i kulvert under eksisterende bilvei. For å dimensjonere dette er det behov for spunt på begge sider med opptil 2 stagrader. Ettersom området kun ligger ca 6 moh., er det også viktig med tiltak for grunnvannsinntrengning. Dette løses delvis med jetpelevegg og delvis med rørspunt.

Utførelse

Det ble etablert vanntette spuntvegger på 2 forskjellige måter. På den ene siden ble 220 stk. Ø219 x 10 mm rør med lås boret ned og inn i fjell. På den andre siden ble AZ-spunt rammet ned og avsluttet i løsmasser. På denne siden ble også jetpeler etablert for å forsegle jorden mellom spunt og fjell. Samtidig stiver jetpelene av den nedre del av spunten. Utenom dette ble det også etablert en vanntetningsvegg av jetpeler Ø2000 mm med c/c = 1,5 m. Peleveggen utgjorde totalt ca. 1600 lm med snittdybde på 10 m. Alt ble utført med et bifluid-system der vann og luft ble brukt under for-erosjon, mens gysemasse og luft ble brukt under injiseringen.

LokalitetStavanger
UtførendeSeabrokers Fundamentering, Seabrokers Dolomiti
MetoderJetpeler, rørspunt, AZ-spunt, Ischebeck-stag
VarighetAugust 2022 – d.d.
Omfang
  • Jetpeler: 1100 lm med Ø2000mm
  • Rørspunt: 220 stk Ø219 x 10 mm
  • AZ-spunt: 300m3 AZ18-700