Formål

De stedlige forholdene med operativ jernbane, Drammenselva og forskjellige installasjoner i bakken gjør prosjektet svært komplekst og deler det opp i flere faser.

Hovedarbeidene for jetpeling er knyttet til midlertidig gangbru over elva, forstøtningsstrukturer for utgravning og fundamentforsterkning til den eksisterende stasjonen.

Design

Jetpelene er tilpasset de ulike delene av prosjektet.

  • Brufundament: Diameter på 1000 mm med krav om 7 MPa trykkfasthet er installert med armeringsrør på Ø323 mm
  • Vannforsegling: I kombinasjon med spunt er Ø1200–2500 mm jetpeler installert
  • Fundamentforsterkning av eksisterende stasjonsbygg ble utført med jetpeler Ø1200–2000 mm

Utførelse

Prosjektet er fortsatt pågående og bare deler av kontraktsarbeidet er foreløpig ferdig. Plassmangel, nærhet til tredjepart og utsatt miljø har satt høye krav til logistikk og utførelse. Dette gjelder på en side i forhold til utførelse av jetpeling i trange områder og stor avstand mellom riggfasiliteter og borepunkt, nærhet og setningsfare for jernbanelinjer. Men også håndtering av boreslammet har blitt viet stor konsentrasjon da Drammenselva avgrenser arbeidsområdet og setter premissene for de strengeste miljøhensyn.

LokalitetUDK03, Drammen stasjon
UtførendeDolomiti Rocce
MetoderJetpeler med og uten armering
VarighetJanuar 2022 – desember 2025
Omfang

Jetpeler:

  • 7 MPa Ø1000mm m/armering
  • Ø1200 – 2500 mm uten armering